За диетите

Featured Video Play Icon

В това видео ще разберете защо да НЕ купувате специални диети, програми, хранителни добавки и други специални вещества, които твърдят, че ще отслабнете магически.

Нашата цел е да бъдете информирани.

Влезте във форма информирано и БЕЗПЛАТНО. Не спонсорирайте фалшивата информация.

 

Харесвам ниско-въглехидратните диети. Но това е просто мнение.

Личното мнение няма научна стойност. Много хора по света станаха популярни и дори милионери с личното си мнение, само благодарение на силна и налагаща се реклама. Било то с книги, филми, програми или хранителни добавки – тези хора дават всичко от себе си, за да им купим личното мнение.

В това видео ние ще се убеждаваме в обратното. 

Много хора искат да станат по-здрави или да „отслабнат“, но намират себе си в кръговрат от провали.

Защо?

Като много аспекти от нашето общество, средностатистическият човек е залят, умишлено или не, от грешна информация – псевдонаука и разраснала се индустрия от подвеждащи хранителни режими, шарлатанство и лоши съвети като цяло.

Няма нужда да ви заливам със статистика, но предполагам всички сте чували, че обществото надебелява. Наднорменото тегло е масов проблем, особено повишаващ се в детска възраст.

Важно е да се отбележи, че по последни данни обаче се наблюдава изравняване на тенденцията за наднормено тегло, което е добре.

Има много неща, които могат да бъдат обвинявани за затлъстяването – така наречената пандемия на 21 век.
Първото нещо е начинът на живот. И с причина. Заседналият начин на живот вече преобладава – повече работа с компютърни технологии, които заместват ръчния труд, като го автоматизират. На този етап такова се очертава да бъде и близкото бъдеще.

Какво означава това?

Проста логика ще ни отведе до правилния отговор.

По-малко изразходване на енергия, повече излишък от калории.

Толкова просто е.

Също си заслужава да споменем, че приемът на калории между 70-те и началото на 21 век се е увеличил. Това е според репорт на CDC от 2004-та и важи за Америка. Но хранителната индустрия за това време обаче се развива толкова много, че без статистика можем да предположим същото и за Европа, и за България.

Повишен прием на храна, намалено изразходване на енергия. Ето защо сме дебели.

Култът на диетите обаче ни обещава друго. Обещава ни да отслабнем със специални храни, със специално съотношение на макронутриенти, специална честота на хранене и куп други специални неща.

Дали това не е просто фалшива надежда?

Нека започнем с това, че шарлатаните се хвърлят във всяка сфера, където има голяма дупка между желанията на масата хора и техните знания. В сферата на храненето не е по-различно. Има широка гама от здравословни и фитнес гурута с диети, подложени на култ.

Бърз преглед на която и да е голяма книжарница, ще ни разкрие стотици и дори хиляди популярни заглавия и бест селъри в тази сфера.

Повечето от любителите на тема здраве, предполагам ще разпознаят диетите – Пиер Дюкан, Аткинс, Палео схеми, разделно хранене, лунна диета, детокс диета… има ли нужда да продължавам?

Всички изброени диети залагат най-вече на съотношението на макронутриентите – белтъци, въглехидрати и мазнини. Това обикновено води до окачествяване на едните от тях като лоши и свеждането им до минимум.

ака през 70-те и 80-те „лоши“ са станали мазнините, има бум на ниско-мазнинни диети и особено на ниско-мазнинни продукти, които все още са популярни и днес.

През 90-те и през 21 век обаче въглехидратите напълно взимат ролята на мазнините като новия лош герой в диетологията и манията за ниско-въглехидратни диети е в подема си.

От друга страна има диети като Зоната, които твърдят, че съществува магическа съотношение на белтъци/въглехидрати/мазнини за оптимално здраве и редукция на тегло.

Проблемът на всички тези популярни диети е, че грабват вниманието на обществото преди да получат научна валидация. През това време, легитимните проучвания бавно и тихо се натрупват, но техните заключения са твърде раздалечени от маркетинг уловките на фитнес гурутата, съответно и от обществото.

Ниско-въглехидратни диети

Аткинс прави първите си твърдения за ниско-въглехидратна диета още през 70-те, но бива смазан от манията за ниско-мазнинни диети в същото време. Както казахме обаче, през 90-те нещата се обръщат и везната се изравнява.

Ниско-въглехидратните диети имат няколко основни аспекта.

Един от тях в действителност e достоверен – въглехидратите стимулират отделянето на инсулин, който намалява кръвната захар, в следствие на което човек може да усети глад и да се стигне отново до прием на храна. Досега проучванията показват, че ниско-въглехидратна диета може да редуцира глада и съответно да намали калориите. Такова предимство продължава само в рамките на 6 до 12 месеца. В по-дългосрочен период, не се наблюдава такава зависимост, може би става дума за адаптация на организма.

Друг важен аспект, който си струва да се отбележи е феноменът, наречен кетоза. Глюкозата е основно гориво на клетките. Мозъкът особено е доста зависим от глюкоза и затова трябва да поддържаме определено ниво на кръвна захар, за да се чувстваме добре. Ако клетките в нашето тяло гладуват от въглехидрати, започват да произвеждат вещества, наречени кетони и да ги използват за енергия – процес, наречен кетоза.

Диабетиците например влизат в този процес, не защото се лишават от въглехидрати и съответно глюкоза, а поради нарушено отделяне на инсулин при тип I или нарушено възприемане на инсулин от клетките при тип II.

Кетозата основно се възприема като нездравословно състояние. Кетоните са киселинни и високи нива на кетони в кръвта водят до състояние на метаболизма, наречено кетоацидоза. Спорно е доколко може да се стигне кетоацидоза с ниско-въглехидратни режими, но обръщайте внимание на вашата безопасност и не прибягвайте към екстремности.

Ако чувствате няколко от следните симптоми като:
неутолима жажда, често уриниране, дехидратация, повръщане, болки в корема, умора, недостиг на въздух и замаяност, консултирайте се с вашия доктор и задължително омекотете режима си.

Ниско-мазнинни диети

Разбрахме, че не можем да изгубим тегло като намалим определен макронутриент, докато не намалим общия калориен прием. Хранителната и здравната индустрия обаче агресивно рекламират ниско-мазнинни продукти без значително да намаляват техните калории като цяло. 

Струва си също да отбележим, че хората спазващи този тип диета често прибягват към хапване на повече от ниско-мазнинната храна, смятайки я за здравословна, което увеличава техния тотален калориен прием. Тези хора няма да отслабнат.

В здравословен аспект проповедниците на ниско-мазнинни режими обещават по-здрава сърдечно-съдова система. Това далеч не е така и статистиката показва обратното от разцвета на ниско-мазнинните диети през 70-те до сега.

И стигаме до любимите ми „пречистващи“ или детокс диети. Нека първо започнем с истинското определение за детоксикация.

Детоксикацията е процес на премахване на опасни нива лекарства, наркотици, алкохол, тежки метали или други отрови от организма в случай на животозастрашаваща ситуация.

Ето какво ще ви кажат шарлатаните обаче:
„Детоксикацията е премахването на токсини, натрупани във вашето тяло от токсични храни.“

Има ли достатъчно пъти думата токсин?

Правим това всеки ден, ако имаме здрави бъбреци и черен дроб. Така нареченото натрупване на „токсини“ от храната е несъвместимо с живота, така че може би ако това се случваше, сега нямаше да можем да си говорим за детоксикация. 

Как тези детокс диети ви помагат да отслабнете реално е не защото магически ви изчистват, а точно на принципа, че калорията е калория. Ако за няколко дни сте само на плодове, зеленчуци и топла вода, то си е ясно колко калории са това, нали?

Формулата за намаляване на тегло лежи в простия факт, че калорията е калория. Разликата между приетите и изразходените калории ни дава резултата. Това е единственият напълно доказан факт, макар и толкова прост.

Няма магически начин, с който да постигнем редукция на тегло. Нито една от разглежданите и подложени на култ диети не е по-силно доказана от този прост факт, че калорията е калория.

Изразходвайте повече калории и намалете приема им, ако смятате, че имате нужда. Увеличаването на физическата активност и намаляването на храната(независимо каква) или дори само едно от двете, може да даде резултат.

Така че движете се повече и не прекалявайте с храната. Това е единственият честен и в същото време безплатен съвет, който може да получите. За него не са нужни хиляди изписани книги, пълни с анекдоти и псевдонаука. Не е много вълнуващ, понеже е проста математика. Но често науката и емоциите са две различни неща.

Изберете начин на живот, удобен и реалистичен за спазване в дългосрочен период за вас. В края на краищата какъв е смисълът да използвате режим, който ви съсипва още в първите дни?

За съжаление много от отслабващите попадат в капана: „ако сега и веднага отслабна с 10 килограма, после ще живея като останалите.“

Схемите за бързо отслабване обикновено не са нищо повече от схеми за бързо забогатяване на създаващите ги. Популярни са, поради нашата естествена наклонност да търсим мигновени резултати, избягвайки необходимостта от полагането на усилия.

Намаляването на калориите може да стане без да пръскаме пари за конкретна книга, хранителна добавка, програма и всичко, което ни продават така наречените гурута. Точно затова трябва да се питаме, да критикуваме и научаваме.

Аз съм Габриел Димитров. Благодаря ви много за гледането.

Абонирайте се за канала, ако подкрепяте нашата идея и може да сигнализирате за измами, псевдонаука и фалшиви новини на нашия нов сайт – fibro.bg

Ще се видим отново.

Facebook Comments

Мнение за "За диетите"

  1. Споменаване: Периодично гладуване: анализ на данните

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Интернет бюлетин

Въведете Email
ОК
Специална оферта за теб!

Абонирай се 

за  Гадателката Бими
Да, искам да знам
Напълно безплатно!