Не, не боледуват повече ваксинирани

Когато казваме, че антиваксърите са неуки и примитивни, те си мислят, че ги мразим и обиждаме.
Нека да разгледаме най-честия антиваксърски аргумент: „боледуват повече ваксинирани“.
 
Антиваксърите попадат в капана на класическа заблуда – за базовия процент (Base rate fallacy). Необходими са познания по математика от основно училище, повече разум и по-малко импулсивност, за да се избегне грешката.
 
Няма съмнение, че боледуват по-голям брой ваксинирани в някои страни. Но преди да приемем това за безапелационен провал на ваксините, трябва да си зададем един простичък въпрос: защо? И след него да направим елементарна сметка.
 
Когато броят индивиди в една група е по-голям от този в друга, е нормално броят на което и да е разглеждано събитие да е по-висок в по-голямата група при равни други условия. Обратното също важи. Това е т.нар. базов процент.
 

Да разгледаме например зависимостта между карането под влияние на алкохол и ПТП

Досещате ли се, че мнозинството от хората, които умират в ПТП, всъщност не са под влиянието на алкохол?

Това значи ли според вас, че да караме пили е по-безопасно? Дано не сте си го помисляли и за миг. Истинската причина е, че всъщност значително по-малко хора шофират под влиянието на алкохол (за щастие).

По-близък пример с ваксините е зависимостта между поставянето на колан при шофиране и ПТП. В Европа над 90% от шофьорите поставят колан, следователно инцидентите при тях са много повече на брой. Безполезни ли са коланите? Не. Близо 50% от смъртоносните инциденти са в групата на останалите 10% – шофьорите без колан.

Тоест, ако предположим, че 100 на 100 000 умират в ПТП, то:

50 от 90 000 ще са с колан (0.0005)
50 от 10 000 ще са без (0.005)
Жълтото заглавие ще бъде, че 50% от умрелите в ПТП са били с колан!
 
Пак питаме – безполезни ли са коланите? С проста математическа сметка стигаме до извода, че рискът при шофьори с колан да направят смъртоносно ПТП всъщност е редуциран с цели 90%:
 
1-(0.0005/0.005) = 0.9 или 90%.
 
Най-честият пример, че ваксинацията е „безполезна“, е положението в Израел. Ваксинираната популация с две дози там е 60%. Заглавията в медиите ни крещят, че повечето заразени са ваксинирани. Звучи сякаш ваксините не работят.
 
При контролиране на фактори като възраст, регион, общност, изследователите от Израел обаче изчисляват над 65% ефективност срещу заразяване с Делта вариант със същата формула.
 
Освен това, ефективността на ваксинацията зависи от постигнатия колективен имунитет според последния доклад на CDC и според опита ни с всички други ваксини.
 
60% напълно ваксинирани са недостатъчно имунизационно покритие срещу разпространението на вариант на вируса с двойно по-високо репродуктивно число от първоначалния.
 

Какъв е изводът, който трябва да си направите, ако не сте неуки и примитивни?

 
В държави, където ваксинираните са повече, ще боледуват повече ваксинирани. В държави, където неваксинираните са повече, ще боледуват повече неваксинирани.
 
В случай, че поставящите колан са повече, инцидентите при тях ще са повече. Елементарно е.
 
Ако ваксината не е 100% ефективна, не може да няма болни при ваксинираните. Дори 99% ефективност би могла да даде повече болни при ваксинираните в достатъчно голяма популация. 100% не съществува в какъвто и да е научен смисъл, за което и да е събитие.
 
Тоест, ако разглежданото събитие е контролирано от фактор, който е с ефективност по-ниска от 100%, както обикновено винаги е, то е невъзможно да няма проява на следеното събитие в групата с този фактор. Колкото по-ниска е ефективността му, толкова по-голям брой проявления на събитието ще има. Въпреки това, дори и 1% ефективност на фактора ще намали честотата на събитието в групата с фактора.
 
За да не изпадаме в абсурдни твърдения като „карането пил е полезно“ или „ваксините са безполезни“, не трябва да забравяме дробната черта и знаменателя. Не трябва да забравяме, че 100% не съществува. Всичко това се учи в основно училище.
 
Ваксините са най-ефективното и безопасно средство за предотвратяване на COVID-19 инфекция.
Неваксинирането отнема животи, липсата на грамотност и качествено образование – още повече.
 
Учете и мислете.
Източници: връзки в статията

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.