Веганите протестират срещу „жертвоприношенията“ по време на Курбан Байрам

В студиото на NOVA Nikola Donev каза реплика, която трябва да бъде обяснена и разтълкувана, защото иначе може да заблуди широката публика.

Преработено месо е това, което е трансформирано чрез осоляване, консервиране, ферментация, опушване или други процеси за подобряване на вкуса, или за улесняване на съхранението му. Примери за преработено месо са хотдог, шунка, наденица, месни консерви и др.

Световната здравна организация (СЗО) наистина класифицира преработеното месо в група 1, където попадат карциногени за хората. Цигарите и азбестът са в същата група.

В сайта на СЗО се уточнява, че в група 1 са поставени фактори, за които има достатъчно данни за канцерогенност при хората или казано по друг начин, има убедителни данни, че агентите причиняват рак. Оценката обикновено се базира на епидемиологични проучвания, които показват развитие на рак при хора, изложени на фактора.

В случая с преработеното месо, класификацията се основава на епидемиологични данни, че консумацията му причинява рак на дебелото черво.

Буквално в следващото изречение, СЗО подчертава, че преработеното месо и цигарите са в една група, но това НЕ означава, че са еднакво опасни. Класификацията отразява силата на научните данни за способността на агента да причини рак, а не степента на риска.

Затова не си мислете, че преработеното месо и цигарите са еднакво опасни. Защото не са.

Според статия от 2015 г. (Lancet Oncology, IF: 36,4), рискът за развитие на рак на дебелото черво нараства със 17% за всеки 50 грама дневно консумирано преработено месо, спрямо хора, които не консумират преработено месо.

За разлика от почти всички страни в ЕС, в България няма масова програма за скрининг (ранно откриване при хора без оплаквания) за рак на дебелото черво. По тази причина при много пациенти туморите се откриват в напреднал стадий.

Източници:
1. https://www.who.int/features/qa/cancer-red-meat/en/

2. Carcinogenicity of consumption of red and processed meat.
Lancet Oncol. 2015 Dec;16(16):1599-600. doi: 10.1016/S1470-2045(15)00444-1.

Facebook Comments

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Интернет бюлетин

Въведете Email
ОК
Специална оферта за теб!

Абонирай се 

за  Гадателката Бими
Да, искам да знам
Напълно безплатно!