Как лесно да станеш известен

Да си представим, че сега публично заявя нещо, което е абсурдно от медицинска гледна точка. Например, че алкохолът не води до цироза на черния дроб и е напълно безопасен. Последиците ще са следните:

1) Неминуемо ще получа ОГРОМНО медийно внимание. Ще ме поканят в почти всяка медия като интересен гост, дисидент, който не се вълнува от хорското мнение. Ще стана телевизионна звезда за кратко време. Ще бъда „герой“ за поне 15 минути.

2) Ще поляризирам общественото мнение. По-голямата част от хората ще кажат, че съм идиот или луд и нищо не разбирам. Абсурдното ми твърдение няма да бъде подкрепено с научни данни и ще е хвърлено просто ей така като мнение. Но малцина разбират от научни данни, а аз прекрасно го осъзнавам. Тези, които са наясно, може би ще си замълчат поради летаргия или нежелание да се замесват в публични скандали. Вероятно ще бъда низвергнат от поне част от колегите и професионалните организации. Но ще имам и поддръжници. Малко в медицинските среди, но значително повече сред останалите хора, които НЕ РАЗБИРАТ и ИСКАТ алкохолът да е безопасен, за да си го пият спокойно. Подкрепа винаги ще има, дори за най-нереалистичната позиция, особено ако идва от човек със съответното образование.

3) Превръщането ми на медийна звезда („инфлуенсър“) и поляризирането на общественото мнение почти сигурно ще е в моя полза. Защо? Ще спечеля почитатели, които иначе никога нямаше да са чували за мен. Ще имам и противници, но те и без това нямаше да ми се доверят и да си бях мълчал. Може би професионалната ми кариера ще потръгне по-добре, особено в частния сектор. Популярността продава. Хората масово се вълнуват от репутацията на лекаря, защото оценката на професионалните качества е трудна до невъзможна за широката общност.

Аз няма да направя абсурдното твърдение, защото знам, че основната му цел ще бъде рекламна и маркетингова, а не научна. Но ако бях го направил, щях да очаквам предвидима верижна реакция, която да доведе до описаните последици. Лесно е да изиграеш системата, когато познаваш слабите ѝ места.

Имате ли déjà-vu?

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *