Диетите според кръвната група – истина или мит?

СЪДЪРЖАНИЕ
1.     Произход

2.     Има ли изследвания, правени върху този тип диети?

3.     Ако тези диети са базирани на „въображение“, защо тогава са толкова популярни?

4.     Изводи

5.     Инфографика, обобщаваща статията

Диетите според кръвната група са базирани на внушението, че съобразяването на храната с „изискванията“, произтичащи от съответните биохимични особености на всяка от четирите кръвни групи, гарантира по-ефективно храносмилане, получаване на повече енергия и постигане на бързо отслабване. Тези диети са широко рекламирани като сигурен начин за подобряване на здравето и намаляване на риска от различни заболявания [1,2].
Какви са детайлите и имат ли тези диети научна обосновка?

Произход

Диетите, базирани на кръвната група, се популяризират за пръв път от известния натуропат д-р Петър Д’Адамо. Според него различните кръвни групи са адаптирани към различни храни. През 1996 г. той издава книга, която се превръща в бестселър – преведена е на 52 езика и са продадени повече от 7 млн. копия [3]. Книгата на д-р Д’Адамо продължава да бъде изключително популярна и днес [4].

В книгата си докторът твърди, че всяка кръвна група носи генетичните характеристики на нашите предци, влияние върху които е оказвал вида на храната, с която са оцелявали. С оглед на това той препоръчва 4 различни типа диети за 4-те кръвни групи [5]:

Тип А – хората с тази кръвна група трябва да консумират предимно растителна храна, без червено месо.

Тип B – хората с тази кръвна група трябва да консумират растителна храна и месо (без пилешко и свинско) и някои млечни продукти. Трябва да избягват пшеница, царевица, леща, домати.

Тип АB – хората с тази кръвна група като комбинация от горните два типа трябва да консумират морска храна, тофу, млечни, бобови и някои въглехидратни храни. Те трябва да изключват царевица, определен вид бобови, телешко и пилешко.

Тип 0 – хората с тази кръвна група трябва да консумират високопротеинови храни като месо, риба, пуешко, някои плодове и зеленчуци. Те трябва да ограничат някои зърнени, бобови и млечни храни.

Въпреки че тези диети изглеждат на пръв поглед здравословни, те включват в себе си стотици противоречиви по отношение на здравето препоръки [5].

Има ли изследвания, правени върху този тип диети?

 В книгата си д-р Д’Адамо разказва как ползите от този тип диети са подкрепени с научни аргументи от биологично, физиологично, имунологично и епидемиологично естество. Тези твърдения обаче се излагат като факти без да са посочени източници, потвърждаващи това.

През 2013 г. учени от Американското дружество по хранене извършват мащабен обзор, обхващащ 1415 референции, свързани с този тип диети. Публикуваното в American Journal of Clinical Nutrition заключение на авторите е следното: „Към настоящия момент не съществуват доказателства, че придържането към диетите според кръвната група може да донесе някакви здравословните ползи.“ [1,5]

На проведен семинар през 2001 г. от Норвежкото дружество по хранене, касаещ тези диети, за книгата на д-р Д’Адамо се говори като за написана с голямо „въобръжение“. В отговор д-р Д’Адамо заявява, че финансира изследване за ефекта на диетите според кръвната група върху рака, както и че предстои представянето на научни факти за техните лечебни свойства. 20 години по-късно тези обещани резултати така и не се появяват [5].

Друго голямо изследване, но обсервационно, направено върху 1455 човека, показва, че храненe според някои от кръвните групи се свързва с подобрение на определени здравословни показатели. Този ефект обаче се е наблюдавал върху всички хора, следващи такъв тип диети, независимо от кръвните им групи. Заключенията на изследователите са, че не са открити доказателства, подкрепяща хипотезата за лечебен ефект на храненето според кръвните групи [6].
В ревю на наличната научна литература, направено от бразилски учени, търсещо връзка между кръвните групи и имунната система, пък се казва, че „спекулациите на Д’Адамо за еволюцията на АВО кръвните групи като ключ към имунната система изглеждат фундаментално погрешни“ [7].

Ако тези диети са базирани на „въображение“, защо тогава са толкова популярни?

 Диетите според кръвните групи са част от т.нар. fad diets или „измамни диети“ [14] – те привличат предимно хората, търсещи много бързи резултати [5,8]. Често обещанията са за бързо отслабване, комбинирано с други здравословни ползи, но без подобна ефективност да се подкрепя с научни доказателства [9,10,14].

Все пак нито една от 4-те типа диети, базирани на кръвните групи, не е толкова вредна за здравето. Резултатите, които човек може да получи, следвайки подобен тип диета, ще са по-скоро заради подобряване на храненето, отколкото заради връзка с кръвната група [4,5,11].

Изводи

Диетите според кръвните групи изключват силно преработените храни и простите въглехидрати. Тези ограничения могат да са достатъчни за сваляне на тегло (ако се създаде калориен дефицит) и/или за подобряване на здравето, но това не е свързано с кръвните групи. Няма доказателства за специални здравословни ползи, както и изследвания, които да показват подобрено храносмилане или получаване на повече енергия [2,4].

Диетите според кръвните групи не са много подходящи за хора с определени здравословни проблеми като диабетици например, защото ограниченията в диетата може да не съответстват или да противоречат на препоръчваното лечение [2]. Освен това тези диети не се съобразяват както с индивидуалните особености на човека, така и с неговия медицински статус, предпочитания към храни, хранителни алергии и непоносимости [12]. Ограниченията, характерни за различните кръвни групи, могат да доведат и до големи дефицити на хранителни вещества и повишен риск от развиване на заболявания като остеопороза (поради липса на калций) [13,14].

Всичко казано до тук кара диетолози, лекари и учени да се обединят около факта, че не съществуват доказателства, които да потвърждават ползите, обещавани от тези диети [15].

Инфографика, обобщаваща статията:

Диети според кръвната група

 

Източници:

  1. Cusack, L. et al. Blood type diets lack supporting evidence: a systematic review. American Journal of Clinical Nutrition, 2013, <http://www.ajcn.org/cgi/pmidlookup?view=long&pmid=23697707>
  2. Watson, S. The Blood Type Diet. WebMD. Retrieved from webmed.com, <https://www.webmd.com/diet/a-z/blood-type-diet>
  3. The Blood Type Diet debunked: Study confirms that fad regime has no scientific evidence behind it. Mail Online. Retrieved from Dailymail.co.uk, <http://www.dailymail.co.uk/health/article-2540757/The-Blood-Type-Diet-debunked-Study-confirms-fad-regime-no-scientific-evidence-it.html>
  4. The Blood Type Diet: An Evidence-Based Review. Authority Nutrition. Retrieved from Healthline.com, <https://www.healthline.com/nutrition/the-blood-type-diet-review#section1>
  5. The Blood Type Diet Debunked. Nutrino. Retrieved from neutrino.co, <https://nutrino.co/blood-type-diet-debunked/>
  6. Wang, J. et al. ABO Genotype, ‘Blood-Type’ Diet and Cardiometabolic Risk Factors. PLoS One, 2014, < https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3893150/>
  7. Mattos, L. & Moreira, H., W. Genetic of the ABO blood system and its link with the immune system. Rev. Bras. Hematol. Hemoter. Vol.26, no.1, 2004, <http://www.scielo.br/pdf/rbhh/v26n1/v26n1a12.pdf>
  8. Food Fact Sheet. Fad Diets. The Association of UK Dietitians. Retrieved from bda.uk.com, < https://www.bda.uk.com/foodfacts/faddiets.pdf>
  9. 8”Fad” Diets That Actually Work. Authority Nutrition. Retrieved from Healthline.com, < https://www.healthline.com/nutrition/8-fad-diets-that-work>
  10. Fad Diet, Wikipedia. Retrieved from en.wikipedia.org, < https://en.wikipedia.org/wiki/Fad_diet>
  11. Miller, K. Why The Blood-Type Diet Is A Dangerous Myth. Refinery29. Retrieved from refinery29.com, <http://www.refinery29.com/2016/07/116159/blood-type-diet-myths>
  12. Spano, M. 3 Reasons to avoid the blood-type diet. Bodybuilding. Retrieved from bodybuilding.com, <https://www.bodybuilding.com/fun/3-reasons-to-avoid-the-blood-type-diet.htmlhttps://www.bodybuilding.com/fun/3-reasons-to-avoid-the-blood-type-diet.html>
  13. Turcotte, M. Pros and Cons of Eating Right for Your Blood Type. Livestrong. Retrieved from Livestrong.com, <https://www.livestrong.com/article/68041-pros-cons-eating-right-blood/>
  14. Roberts, C.,K. Quick weight loss: sorting fad from fact. The Medical Journal of Australia, 2001, <https://web.archive.org/web/20110824040839/http://www.mja.com.au/public/issues/175_12_171201/roberts/roberts/html>
  15. Blood type diet. Wikipedia. Retrieved from wikipedia.org, <https://en.wikipedia.org/wiki/Blood_type_diet#cite_note-2013rev-2>

 

За автора:

Костадин е сертифициран персонален треньор от National Academy of Sport Medicine, USA. Има десетгодишен стаж и проведени повече от 13 000 тренировки с хора, стремящи се към подобряване на физическата форма и общото си здраве. Костадин е и докторант по ядрена енергетика в Технически универсистет – София. Този близък контакт с науката му показва колко вреди могат да бъдат нанесени, когато истината и фактите се сбъркат или заместят от мненията, интуицията и „личния“ опит. Искрено вярва, че човек може толкова, колкото знае. Затова и инициира създаването на фейсбук страницата Strong by Science, която в интернет морето от митове и легенди за здравословния начин на живот, има за основна цел да предоставя само научно обоснована информация за здравето и спорта, така че незнанието, илюзията за знание и невежеството да престанат да бъдат аргументи, когато трябва да правите избор.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Интернет бюлетин

Въведете Email
ОК