„Блиц“ ни пробутва шарлатански уреди

уред поларис

Знам, че медиите се издържат от реклами и в този факт няма нищо учудващо или лошо. Но пък журналистическата етика налага спазването на „неписани правила“ и предполага поне минимален подбор на рекламодателите.

Как ли можем да си обясним и оправдаем решението за дезинформация на широката аудитория чрез хвалебствен материал за недоказано шарлатанско лечение? Само с пари ли? Струва ли си да подведеш тежко болни хора? Да им дадеш фалшива надежда? Да разклатиш доверието им в лекарите и науката? За някои български медии явно отговорът, за съжаление, е да.

Бях неприятно изненадан да прочета статия в информационна агенция Блиц със заглавие „Гениално изобретение по трудове на руски учен за лечение на много болести е вече в България„. Тази не особено скрита реклама е представена като радостна новина, която трябва да достигне до нуждаещи се пациенти. Забравете за директния маркетинг – той е толкова ретро. Блиц използва модерен подход, наречен маркетинг чрез съдържание (на английски content marketing) – рекламата е поместена в уж нормално изглеждаща статия, която много хора ще се излъчат да прочетат.

„Гениалното изобретение“ е създадено от сръбския лекар д-р Дино Томич и представлява поляризационен диск, наречен ПОЛАРИС (забележете, навсякъде е изписан с главни букви). Феноменалният уред се базира на „откритията за високочестотни осцилатори и поляризационната антена в трудовете на Джордж Лаковски и Никола Тесла“. Без никакво съмнение името на Тесла е споменато, за да създаде авторитет и да придаде някаква легитимност на последващия неразбираем брътвеж:

Здравите клетки излъчват определена честота, а при засегната част от тялото, като възпаление или болестно състояние – резонансът им става по-малко интензивен.

Какво значи това? Първоначално нямах никаква идея. Като лекар никога не съм чел сериозен научен труд, който да твърди, че клетките излъчват честота, камо ли че при заболяване резонансът им се променя по характерен начин и това може да бъде използвано за лечение.

Затова реших да проверя научната литература. Открих статия, която разглежда именно биорезонанса като пример за псевдонаучен начин на изразяване. Авторите отбелязват, че яснотата на езика е основен компонент на ефективната комуникация. Демонстрирайки пример с биорезонансна терапия, статията показва как използването на псевдонаучни изрази може да замъгли разбирането на важни въпроси. Целта е ясна – представянето на абсурдни недоказани твърдения като иновативна наука. И това е сериозен проблем, защото може да заблуди редица пациенти като по този начин повлияе на избора им на лечение. А вече знаем, че използването на алтернативни терапии, поне при онкологични заболявания, е свързано с намалена преживяемост. Хората с рак живеят по-малко, ако направят нерационален избор за магическо лечение.

Дали статията в Блиц се опитва да тласне пациенти към алтернативни практики? Оставям сами да прецените с този цитат:

На практика дискът помага при всички видове болка и здравословни проблеми. ПОЛАРИС действа доказано ефективно при гинекологични и урологични проблеми, кръвно налягане, болки в гръбнака и ставите, нарушено либидо, стерилитет, хемороиди, запек, проблеми с червата, белодробни и сърдечни проблеми, проблеми с щитовидната жлеза, главоболие, безсъние, дори затлъстяване и лошо настроение, както и редица други заболявания.

Уау! Всички видове болка и здравословни проблеми? Наистина ли? Изглежда ПОЛАРИС ще вземе хляба на много лекари. Защо ли откривателят му все още няма Нобелова награда? Ако всичко това беше вярно, досега със сигурност щеше да е взел ценния приз.

Изброяването на множество и твърде разнообразни състояния е с ясната цел да се обхване максимално широка аудитория от потенциални клиенти. Изглежда ПОЛАРИС ще предложи за всекиго по нещо.

Но как работи?

Ето още псевдонаучен брътвеж, който може само да ви обърка:

Поляризационният диск ПОЛАРИС се състои от антенни кръгове или спирали, приемащи и изпращащи енергия от околната среда. Жизнената енергия е навсякъде, а поляризационният диск многократно ускорява нейното протичане и я насочва на онези места, на които го поставим. Деветте пръстена на диска са вибрационно хармонизирани със основните енергийни центрове на тялото.

Какъв вид е тази жизнена енергия? Поне от статията не става ясно. Как протича тя и къде отива? Трудно е да се разбере. Кои са „основните енергийни центрове на тялото“? Явно читателите сами трябва да си отговорят.

Не ме разбирайте погрешно. Този начин на изразяване работи и опитните маркетолози умело го използват. Сложно звучащите (но празни от съдържание) думи ще объркат много хора, които вероятно ще си помислят, че зад „изобретението“ стои сериозна научна технология. Но аз като лекар не мисля така.

В цялата статия се използват ключови изрази като „естествена биоенергия“, „регенерация на тялото“, „възобновяване на повредени клетки“, „отнемане на токсични вещества“. По този начин рекламният материал ще се хареса на хората, които по някаква причина се плашат от „лекарства“ и „химия“. Те смятат, че „натуралното“ винаги е най-добро за постигане на хармония и здраве. Или казано по друг начин, наблюдаваме типичната логическа грешка позоваване на природата, но представена с омагьосващи изразни средства.

От статията излиза, че поставянето на „повредените клетки“ в „правилната честота“ води до „премахване на болката и оздравяване“. Защо ли не съм чел за този чудодеен метод досега? Изгубил съм 10 години от живота си да стана лекар, а е можело да помагам на хората само с жизнена енергия и уред, струващ 70 лева (без доставката) според официалния сайт. А ако купя 2 диска, дори ще имам безплатна доставка. Супер е, нали? Единственият проблем е, че всичко това е псевдонаука или просто казано не действа.

Както си му е редът, статията в Блиц завършва с отзиви на доволни клиенти, т.е. анекдотични разкази, които дори може да не са истина. Няма нито една цитирана научна статия, но на кого му трябва това, щом някоя си Силвия Гинчева казва, че:


Бременна съм в 6-та седмица и само диска облекчава неразположенията, които имам вследствие на бебето. И аз усещам, че действа, ползвам го от един месец, зареждайки чакрите всеки ден и наистина усещам разлика!

Кой съм аз да споря със Силвия, която усеща разликата от зареждането на чакрите си? Друга доволна жена е излекувала ечемиците на очите си с ПОЛАРИС, като естествено „стандартната медицина“ не ѝ е помогнала.

Нека отбележим, че благодарствените отзиви са чест похват за реклама, но имат точно нулева научна стойност. Субективната оценка на хората (ако въобще цитираните клиенти съществуват) е лесна за манипулация и податлива на плацебо ефекти. Единственият начин да знаем дали даден лечебен метод работи е да го подложим на рандомизирано двойно-сляпо плацебо-контролирано проучване. А такова за ПОЛАРИС няма. Ще приемете ли магическите твърдения на доверие? Много българия са достатъчно наивни, за да го направят.

Цялата статия е пълна с връзки към основния сайт на продукта и това не е случайно. Целта не е единствено канализиране на поток от потенциални клиенти към страницата за покупка, но и оптимизация за търсачки. Видимо рекламният материал е написан от човек, който разбира от психологическо убеждаване и продажби. Жалко, че обещанията не са истина.

Препоръчвам ви да не си давате парите за ПОЛАРИС. Няма да помогне за нищо, а дори може да забави необходимите научно доказани изследвания и/или лечение.

Смятам, че Блиц са морално виновни за разпространяването на такава псевдонаучна реклама, прикрита като статия. Заблуждаването на уязвими хора е едно от нещата, които не понасям. Затова се пазете. Има много шарлатани, които искат вашите пари.

Facebook Comments

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Интернет бюлетин

Въведете Email
ОК