Причината някои да смятат темата за глобалното затопляне за спорна, сякаш е въпрос на дерби между два футболни отбора (а не въпрос на факти), не е случайна.
В научните среди има впечатляващо голям консенсус сред климатолози, организации и изследователски институти за климатичните промени, причинени от човека и за това, че бездействието относно проблема е глупост.
Много хора обаче предпочитат да се присъединят към политическия си отбор, вместо да са разумни. Но осъзнават ли #кой им спуска убежденията и колко струва пропагандата?
Според проучване, публикувано в журнала Climatic Change (IF: 4.1), 91 американски мисловни фабрики, отричащи климатичните промени под една или друга форма, годишно хвърлят милиард долара, като използват голяма част от средствата за лобизъм и наклон на публичното мнение.
Така няколко богати американци и корпорации превръщат своята икономическа сила в политическа и културна сила. А наивните хора им вярват.
Тактиката, която използват такива движения, е разработена и отдавна тествана от тютюневата индустрия, която е замъглявала вредата от цигарите успешно в продължение на десетки години. Сега тази тактика се прилага и за глобалното затопляне, като шокиращото е, че някои от същите хора, участвали в пропагандата за цигарите, сега участват и в пропагандата срещу климатичните промени, причинени от човека.
Вероятно сте виждали много звезди по медиите (в това число и един вече бивш министър на околната среда) да се изказват, отричайки климатичните промени. Но те са само върха на айсберга или най-прозрачната част от една дълбоко финансирана схема срещу научните факти в името на бизнеса.
В САЩ се харчат милиард долара годишно за антинаучна пропаганда по този проблем, а колко пари отиват в глобален мащаб? Не ни се иска да мислим.
Това е начинът, по който се „хаква“ демокрацията – с пари за пропаганда. Затова се учете да разчитате само на научния метод и на факти, установени и повторени многократно чрез независими научни изследвания на учени от цял свят.
В противен случай рискувате да сте още една риба в мрежата на политици, идеолози и бизнесмени.
Източници:
- https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10584-013-1018-7%20
- https://www.smithsonianmag.com/smart-news/meet-the-money-behind-the-climate-denial-movement-180948204/
- http://www.drexel.edu/~/media/Files/now/pdfs/Institutionalizing%20Delay%20-%20Climatic%20Change.ashx