Четох статия, която предлага всеки човек над 18 години да мине тричасов курс по статистическа грамотност. В него трябва да се усвоят 4 основни концепции, които са неинтуитивни, но могат да променят мисленето на хората по редица въпроси.
1. Нормално (гаусово) разпределение – описва групирането на дадена променлива около средна стойност. Нормалното разпределение ни показва, че повечето хора са „посредствени“ за много свои характеристики. Например около 68% от стойностите са на едно стандартно отклонение от средната стойност, 95% са на две стандартни отклонения и 99.7% са на три стандартни отклонения.
2. Идеята за случайна или репрезентативна извадка – не е необходимо да изследваме всички хора в дадена популация, за да добием представа за техните характеристики. Използвайки репрезентативна извадка може да генерализираме с определена степен на сигурност. Внимавайте обаче с подбирането на субекти по някакъв специален начин, което би направило извадката пристрастна (преднамерена). Тогава нейното генерализиране е некоректно и би довело до грешки.
3. Винаги ще има екстремни стойности, които противоречат на дадена хипотеза, но не я отхвърлят задължително. Един екстремен пример не е достатъчен за оборване на хипотеза, която обяснява много зависимости около средната стойност.
4. Важно е да се прави разграничение между разлика и сигнификантна разлика, както и между сигнификантна разлика и клинично значима разлика. Две стойности може да ни изглеждат твърде различни „на око“, но статистическият анализ да не го потвърждава и те бъдат са такива поради шанс/случайност. Не всяка сигнификантна разлика е клинично значима. Например лекарство, което доказано понижава артериалното налягане с 3 mmHg или кръвната захар с 0,3 mmol/l няма особено голяма полза при ежедневната грижа за пациенти. Не всяка статистически значима разлика има реално приложение или значение в практиката.
Изброените концепции не изискват предварителни математически знания или висше образование. Познаването им ще подобри разбирането на хората за науката и ще им помогне да вземат по-добри решения за своето лечение. Но статистиката, за съжаление, изглежда не е приоритет в България, което води до предвидима липса на ключови знания.
Резултатите от непознаването на статистическите принципи са навсякъде около нас. Пазете се привидно компетентни хора, които не разбират от статистика.